Statystyki

  • Odwiedziło nas: 148262
  • Do końca roku: 227 dni
  • Do wakacji: 34 dni

Kontakt

tel. : 32 419 13 12

Adres Skrytki_ESP: /PRZEDSZKOLENR2KR/SkrytkaESP 

Realizacja Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa

 

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa.

Przedszkole Nr 2 w Kuźni Raciborskiej

 

   W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa dotyczącego rozwijania zainteresowań wychowanków  przez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród przedszkolaków, placówka otrzymała środki finansowe na zakup książek w kwocie 3750 zł. Dzięki dofinansowaniu w każdej sali wzbogacono kąciki czytelnicze o piękne i ciekawe książki, które można również wykorzystać podczas zajęć dydaktycznych oraz relaksacji. Poza zakupem książek w ramach projektu nasze przedszkole przystąpiło do realizacji wiele ciekawych działań związanych z czytelnictwem.

 

Współpraca z biblioteką publiczną

W ciągu całego roku szkolnego 2022/2023 realizujemy zadanie „Biblioteka w naszym mieście”. W ramach tego zadania wykonaliśmy wiele działań związanych z poznaniem specyfiki pracy bibliotekarza,  poznaniem zasad zachowywania się w bibliotece oraz zasad prawidłowego korzystania z jej zasobów. Przedszkolaki wybrały się na wycieczkę do biblioteki oraz witali w naszym przedszkolu Pana Bibliotekarza wraz z ciekawymi bajkowymi bohaterami. Podczas wizyt czytano dzieciom bajeczki i opowiadania, których z zaciekawieniem słuchały. Wśród bohaterów gościliśmy: Żółwia Franklina, Kicię Kocię oraz Czarodzieja Merlina.

Wydarzenia promujące czytelnictwo

Zorganizowaliśmy także wiele wydarzeń promujących czytelnictwo wśród dzieci:

- Dzień Głośnego Czytania- tego dnia w każdej grupie przedszkolnej rodzice czytali dzieciom bajeczki . Do czytania dzieciom poza rodzicami zaangażowali się także wszyscy pracownicy przedszkola. Dzieci z chęcią rozmawiały o tematyce bajek i opowiadań i tym samym pobudziły swoją wyobraźnię i kreatywność.

 

- Zorganizowaliśmy spotkanie z autorką literatury dziecięcej – Panią Anną Gotzmann. Podczas tego spotkania autorka opowiadała dzieciom o swoich dziełach literackich np. „Małpka Gizela”, a także przeczytała im autorską książeczkę.

- Realizacja akcji „Czytanie na zawołanie”- w ramach tej akcji rodzice przychodzili do przedszkola czytać dzieciom bajeczki.

 

- Realizacja projektu „Mały Miś w świecie wielkiej literatury”- w ramach projektu wspólnie z dziećmi są realizowane kolejno moduły związane z czytelnictwem, gdzie przewodnikiem- bohaterem  jest Mały Miś. I moduł dotyczył czytelnictwa – w ramach tego modułu czytali dzieciom rodzice oraz zaproszeni goście. W ramach II modułu realizowaliśmy tematykę o emocjach.

- W naszym przedszkolu gościliśmy wiele osobowości, które z chęcią czytały także dzieciom bajeczki. Byli to: ornitolog, leśniczy.

- Artykuł promujący czytelnictwo został opublikowany w czasopiśmie „Echo Gminy”- w tym artykule został krótko przedstawiony opis „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa” oraz wzmianka o rodzicu przedszkolaka, który czytał dzieciom ciekawą bajeczkę i tym samym rozpoczął cykl czytelnictwa w naszym przedszkolu.

 

Wykorzystanie zakupionych książek podczas zajęć

            Nowo zakupione pozycje książkowe wykorzystaliśmy w organizacji wiele ciekawych zajęć dydaktycznych oraz terapeutycznych.

- Książeczki o emocjach wykorzystaliśmy podczas cyklu „Tydzień emocji”- warsztaty rozwijające umiejętność rozpoznawania i nazywania emocji, radzenia sobie z negatywnymi emocjami, uwrażliwiana na uczucia swoje i  drugiego człowieka.

- Książeczki patriotyczne były przydatne podczas realizacji tematyki „Polska- moja ojczyzna”- dzieci poznały wiele ciekawostek o Polsce, poznały historię Święta Niepodległości, poznały historię państwa, symbole narodowe. Ponadto wzięły udział  w konkursie recytatorskim „Polska wierszem malowana” oraz konkursie plastycznym „Kocham Cię Polsko”. Wzięły udział także w akcji „Szkoła do hymnu”.

 

 

- Ciekawe bajki i opowiadania wykorzystano do uświetnienia Dnia Postaci z Bajek- rodzice czytali dzieciom ich ulubione bajeczki i dzieci rozpoznawały najbardziej znane postacie bajkowe.

- Po obiadku podczas relaksacji nauczycielki czytają dzieciom bajeczki z nowo nabytych publikacji.  Nowości sprawiają, iż dzieci zwiększają swoje skupienie i zainteresowanie bajkami i chętnie odpowiadają na pytania dotyczące czytanych treści.

 

Miejsca, w których zostały wyeksponowane książki zakupione w ramach programu

            Na terenie naszego przedszkola stworzyliśmy kilka miejsc, w których zostały wyeksponowane nowe książeczki zakupione w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa:

 

- Kącik czytelniczy w każdej sali- publikacje, z których dzieci mogą korzystać w ciągu całego dnia pod okiem opiekunów

 

- Kącik patriotyczny- zostały wyeksponowane książki o tematyce „Polska- moja ojczyzna”

- Kącik terapeutyczny- w swoich zasobach mieści książeczki używane podczas zajęć terapeutycznych z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych- książeczki logopedyczne, książeczki o emocjach itp.

- Kącik relaksacyjny- znajduje się w nim wiele ciekawych bajek i opowiadań, które są czytane dzieciom w czasie poobiedniej relaksacji bądź też w ciągu dnia w celu wyciszenia umysłu dzieci.

Organizacja spotkania z rodzicami na temat wpływu czytelnictwa na rozwój dzieci

            Nasze przedszkole podczas zebrania organizacyjnego na rok szkolny 2022/2023 przeprowadziło pedagogizację rodziców na temat „Wpływu czytelnictwa na rozwój dzieci”.

 

Przykłady zakupionych nowości książkowych

            Kilka pozycji książeczek zakupionych w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa :

  1. Devon Sillett, Nicky Johnston "Żegnaj, mój Łatku"
  2. Elsa Punset "Nieustraszeni i wielki skok"
  3. Janusz Uhma, Krzysztof Ulanowski "SŁYNNI RODACY"
  4. Mariola Jarocka "Dlaczego jeże mają kolce?"
  5. Justyna Kubacka, Paulina Łabędzka "Złota księga bajek"
  6. Marek Michalak "Opowieści o tym, co w życiu ważne"
  7. Agnieszka Nożyńska- Demianiuk "Bajki logopedyczne"
  8. Zofia Stanecka, Marianna Oklejak "Basia. Wielka księga przyjaźni "

Wnioski z realizacji programu:

Wzbogacenie placówki o ciekawe książki pozwala dzieciom miło spędzać czas podczas relaksacji, dostarcza radosnych emocji, wielu wrażeń, rozbudza zainteresowanie, daje możliwość uczestniczenia w ciekawych zajęciach i projektach edukacyjnych, inicjuje nowe, ciekawe działania na rzecz promowania czytelnictwa.