1. Zastanów się, jakie zwierzątka można spotkać na wsi.
- Mamusia/tatuś spisze je wszystkie na kartce. Starszaki spróbują
napisać je samodzielnie.
- Obejrzyj filmik " Gdzie ja mieszkam?”
https://www.youtube.com/watch?v=1PD3jNhefUAouTube
- Dodacie nazwę zwierzątka, którego nie wymieniłeś.
-Spróbuj wymienić nazwy ich domów.
2. ”W zagrodzie Małgosi „– bajeczka ortofoniczna.
- Rodzic czyta treść bajeczki, a dziecko naśladuje odgłosy
zwierząt.
Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi
Każde zwierzątko o jedzenie prosi.
Piesek szczeka: hau, hau, hau.
Kotek miauczy: miau, miau, miau.
Kura gdacze: kod, ko, da.
Kaczka kwacze: kwa, kwa, kwa.
Gąska gęga: gę, gę, gę.
Ona też chce najeść się.
Owca beczy: be, be, be.
Koza muczy: me, me, me.
Indor gulaga: gul, gul, gul.
Krowa ryczy: mu, mu, mu.
Konik parska: prr, prr, prr.
A pies warczy: wrr, wrr, wrr.
I tak gra orkiestra ta, aż Małgosia jeść im da.
3. Zabawa konstrukcyjno-manipulacyjna:"Zagroda"
Zbudujcie z klocków zagrodę dla zwierząt.
4. Zabawa słowno-ruchowa "Tyle kroków i podskoków".
- Dzieci młodsze:
a) Wypowiadamy nazwy zwierząt: koza, owca, kaczka, krowa, kot, kura, indyk, koń, a dzieci dzielą je na sylaby i wykonują tyle kroków, ile sylab jest w danym słowie.
- Dzieci starsze:
a) Wypowiadamy nazwy zwierząt: koza, owca, kaczka, krowa, kot, kura, indyk, koń, a dzieci dzielą je na sylaby i wykonują tyle podskoków, ile sylab jest w danym słowie.
b) Wypowiadamy nazwy zwierząt: koza, owca, kaczka, krowa, kot, kura, indyk, koń, a dzieci dzielą je na głoski i wykonują tyle kroków, ile głosek jest w danym słowie.
5. Zwierzęta na wsi „Znajdź parę”
Poproście rodziców, aby przeczytali Wam nazwy zwierząt wiejskich (starszaki spróbują zrobić to samodzielnie) i przyporządkuj je do odpowiedniej ilustracji.
https://wordwall.net/pl/resource/1444055/zwierz%C4%99ta-na-wsi
6. Zabawa ruchowa „Kotki”
Dzieci przemieszczają się po Sali na czworakach.
- na hasło „Kotki bawią się” – przewracają się na plecy, machają rękami. Ponownie czworakują.
- na hasło "głodne kotki" - przechodzą do siadu na piętach, pochylają się i naśladują picie mleka. Ponownie czworakują.
- na hasło „kotki są leniwe” – dzieci robią koci grzbiet. Ponownie czworakują.
7. Zwierzątko z dłoni
Odrysujcie rękę mamy/taty na kartce. Teraz wspólnie spróbujcie dorysować takie elementy, aby powstał rysunek wybranego wiejskiego zwierzątka.
Inspiracje znajdziecie tutaj: https://www.danonki.pl/znajdz-zajecie/odrysowywanie-z-dziecmi-zwierzeta-z-dloni
oraz tutaj: https://grybow.pl/2020/04/malowanie-zwierzakow-za-pomoca-obrysu-wlasnej-dloni/
8. Zatańczcie do piosenki „W chlewiku mieszka świnka”.
Spróbujcie naśladować ruchy i glosy zwierząt z piosenki
Piosenka dostępna tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=sY1jT8_LIx0
Tekst piosenki:
W Chlewiku Mieszka Świnka - YouTube
W chlewiku mieszka świnka,
Co ryjkiem trąca drzwi.
Ja niosę jej jedzenie,
A ona kwi, kwi, kwi
Gdy niosę jej jedzenie,
A ona kwi, kwi, kwi .
Opodal chodzi kaczka,
Co krzywe nóżki ma.
Ja mówię jej dzień dobry,
A ona kwa, kwa, kwa
Ja mówię jej dzień dobry,
A ona kwa, kwa, kwa.
Na drzewie siedzi wrona,
Od rana trochę zła.
Gdy pytam jak się miewa,
To ona kra, kra, kra.
Gdy pytam jak się miewa,
To ona kra, kra, kra.
W oborze stoi krowa
Jej dom jest właśnie tu
Gdy mówię jej dzień dobry,
To ona mu, mu, mu.
Gdy mówię jej dzień dobry,
To ona mu, mu, mu.
Na dworze mały piesek
Przy płocie sobie stał.
Gdy pomacham do niego
On szczeka hau, hau, hau
Gdy pomacham do niego
On szczeka hau, hau, hau.
Przy stawie mała żabka
do wody skacze, plum!
Gdy z wody wyskakuje,
to woła kum, kum, kum.
Gdy z wody wyskakuje,
to woła kum, kum, kum.
Dodatkowo zadania dla:
- grupa 3-latków
karty pracy w plikach do pobrania
- grupa 4-latków
-Dzieci młodsze
Karta pracy nr 2, s. 12
-Dzieci starsze
Karta pracy nr 2, s. 32
- grupa 5-latków
czerwone karty pracy (dzieci młodsze)- str. 24 (etapy rozwoju krokusa) oraz ćw. str. 37 (historyjka obrazkowa)
fioletowe karty pracy (dzieci starsze)- str . 57
- grupa 6-latków
Wprowadzenie litery F,f - instrukcja w plikach do pobrania.
Uzupełnienie kart pracy: "Odkrywam siebie. Litery i liczby " str. 80-81
"Ćwiczenia w pisaniu" str. 23