Poniższe zabawy i ćwiczenia dotyczą mycia zębów. W trakcie przeprowadzania zabaw i ćwiczeń dzieci poznają najważnijsze zasady higieny jamy ustnej.
1. Wiersz Do brzuszka
Czerwony i umięśniony
język jak most zwodzony.
Co ślina na język przyniesie
– zje się.
U wrót każdej twarzy,
stoją rycerze na straży.
Biali, wytrzymali, wyjadacze
– kły, trzonowce i siekacze.
Język niestrudzony
przegania gości w ich strony.
Winogrono, czy pietruszka
zjedzie windą wprost do brzuszka.
Rodzic czyta dzieku wiersz pt. : "Do brzuszka"
Po chwili czyta go ponownie i prosi dziecko, aby wskazało, gdzie ma język, zęby, przełyk (zjazd windą) i brzuch.
2. Tak jestem zbudowany
Rodzic rozdaje dziecku kartę B z uproszczonym schematem budowy układu pokarmowego.
Zachęca dzieci, by pokazywały palcem na rysunkach poszczególne części: zęby, język, przełyk, brzuch (żołądek).
Następnie dziecko indywidualnie wykonuje swoja pracę – wykleja ją plasteliną: 1. Zęby – kolor biały 2. Język – kolor czerwony 3. Przełyk – kolor czarny 4. Żołądek – kolor żółty
3. Czy jajka i zęby są do siebie podobne?
Wykonajcie eksperyment . Będziecie potrzebować do niego: 4 szklanki, 4 ugotowane jajka, woda, ocet, niebieska plastelina.
Dzieci wspólnie z rodzicem do dwóch szklanek nalewają wodę, do dwóch kolejnych ocet. Szklanki z wodą oznaczają za pomocą naklejonej plasteliny. Następnie wkładają do każdej po jednym jajku i odstawiają w bezpieczne miejsce. Co się dalej wydarzy, dowiedzą się następnego dnia. Pomocna w powyższym eksperymencie będzie karta c dostępna w plikach do pobrania .
4. Czytanie opowiadania pt.: "Higienek kontra Ząbiaki"
Tekst dostępny w plikach do pobrania pt.: "Higienek kontra Ząbiaki"
5. Pomocnicy Królika Higienka
Każde dziecko otrzymuje od rodzica wydrukowane bądź narysowane przybory do mycia zębów: szczoteczkę do zębów i pastę oraz akcesoria plastyczne. Zadanie polega na wycięciu oraz ozdobieniu przyborów w dowolny sposób i naklejeniu ich na kolorową kartkę. Wzór przyborów dostępny w plikach do pobrania pod nazwą przybory.
6. Rozwiązywanie zagadek
Wisi w łazience – wycieram nim ręce. (ręcznik)
Lubię moje zęby i dlatego o nie dbam – nakładam ją na szczotkę, szoruję tu i tam. (pasta)
Długa i wąska w mojej buzi rano i wieczorem pląsa. (szczoteczka do zębów)
Stoją w buzi ich dwa rzędy – czy wiesz co to? To są… (zęby)
Bardzo ją lubię, choć schowana jest w tubie. (pasta)
Przybory do zębów mam i trzymam je tam. (łazienka)
7. Opowiadanie Tatę boli ząb
Opowiadanie dostępne w plikach do pobrania pt.; Tatę boli ząb .
Rodzic omawia z dzieckiem treść opowiadania, przekazując równocześnie najważniejsze zasady dotyczące mycia zębów. Może to zrobić w formie rymowanych zaklęć, jak w opowiadaniu:
Pomidor, pomidor, dwa kalafiory, myję zęby ranki i wieczory.
Pomidor, pomidor, duży rydz, zęby codziennie trzeba myć.
Pomidor, pomidor, trzy koguty, myję zęby 3 minuty.
Pomidor, pomidor, chwila wysiłku, myję zęby 15 minut po posiłku.
8. Nitkowanie zębów
Rodzic przykleja na duże klocki plastelinę. Wyjaśnia dziecku , w jaki sposób można usunąć plastelinę spomiędzy ząbków klocka. Podobnie możemy wyciągać resztki jedzenia z naszych zębów. W prawdziwym nitkowaniu pomagają dzieciom dorośli.Dziecko przy pomocy nitki próbuje w zabawie usunąć plastelinę.
Przykład tego działania w plikach do pobrania pod nazwą Nitkowanie
9. Quiz Królika Higienka
Rodzic czyta dziecku zdania, a ono musi odpowiedzieć prawda czy fałsz.
Quiz dostępny w plikach do pobrania .
PAMIĘTAJCIE KOCHANI O WYSYŁANIU PLASTYCZNYCH PRAC KONKURSOWYCH NA PRZEDSZKOLNEGO FACEBOOKA.
- praca nie może zawierać danych dziecka oraz jego wizerunku
- musi przedstawiać treści higieny
Powodzenia:)