Poniższe zabawy i ćwiczenia dotyczą czystości rąk. W trakcie przeprowadzania zabaw i ćwiczeń dzieci poznają najważnijsze zasady dotyczace czystości rąk.
Zachęcamy do zrealizowania wspólnie zadań w okresie od 30.03- 03.04.2020:
1.Czytanie historii :Łapson i mycie rąk .
Opowiadanie dostępne w zakładce pliku do pobrania.
2. Oglądanie obrazków i uzasadnienie w trakcie ,dlaczego po tych czynnościach ręce wymagają umycia . Pokolorowanie obrazków. Obrazki dostępne w zakładce plikach do pobrania.
3. Rozwiazywanie zagadek Łapsona:
Rodzic czyta zagadki, a dzieci podają ich rozwiązanie:
Kolorowe i pachnące
Do mycia rąk służące (mydło)
W umywalce lub w wannie
Umyje cię ona starannie (woda)
Wanna służy do kąpania
A on do wycierania (ręcznik)
Może być duża,może być mała
Ale do mycia jest doskonała (umywalka)
W niej się wykąpiesz Umyjesz ręce
Gdzie ty to zrobisz? W swojej… (łazience)
4. Wierszyk o myciu rąk
Czytanie wierszyka oraz prezentacja prawidłowego mycia rąk. Dzieci naśladują tę czynność kilkakrotnie.
Mycie rąk
Czy dorosłe czy dziecięce
Każdy myje swoje ręce
Podwijam więc rękawy
Wodę puszczam – nie ma sprawy
Mydło biorę, bo bez niego
Nie ma mycia poprawnego
Najpierw w środku robię pianę
Na tym jednak nie ustanę
Grzbiet pocieram
Lewy, prawy
Łączę palce Dla zabawy
Kciukiem kręcę Nadgarstkami
I gilgoczę opuszkami
Lewy, prawy
5. Instrukcja mycia rąk
Rodzic omawia kolejne czynności związane z myciem rąk, pokazując wszystko gestem, dzieci naśladują czynności rodzica.
1. namydlenie dłoni
2. mycie grzbietu dłoni prawej
3. mycie grzbietu dłoni lewej
4. mycie między palcami
5. mycie kciuka
6. gilgotanie w środku dłoni
7. mycie nadgarstków
8. spłukiwanie
9. wycieranie ręcznikiem
Dzieci wspólnie z rodzicami mogą stworzyć instrukcję mycia rąk i zawiesić ją w łazience. Do tej instrukcji można wykorzystać obrazki - w zakładce pliki do pobrania.
6. Eksperyment Mydło lubi gorącą wodę
Rodzic przygotowuje dwie miski: z ciepłą i zimną wodą. Dzieci dostają łyżki oraz mydło pokrojone na drobne kawałki. Wsypują do misek pokrojone mydło, mieszają i obserwują, gdzie mydło rozpuści się szybciej: w wodzie ciepłej czy zimnej. Podsumowaniem eksperymentu jest rozmowa z dziećmi o tym, dlaczego lepiej myć ręce w ciepłej wodzie.
7. Jak brudzic ręce to tylko dla zabawy
Zachęcamy rodziców i dzieci do wykonania piasku kinetycznego. Porcje gotowego piasku wkładamy do dużych, płaskich, plastikowych pojemników, które stają się piaskownicami. Dajemy dzieciom drobne foremki do dalszej zabawy i umawiamy się, że piasek „mieszka” tylko w piaskownicy. Po zabawie dzieci widzą, że ich ręce są brudne, więc koniecznie trzeba je dokładnie umyć.
Instrukcję wykonania piasku kinetycznego znajdą Państwo w zakładce pliki do pobrania.
8. Światło, woda – trochę szkoda
Rodzic czyta dzieciom wiersz pt.: "Troche szkoda "
Kapie z kranu ciągle woda.
Wody jednak trochę szkoda.
Smaczna, słodka woda kapie,
każdą z kropel dzisiaj złapię.
Kap, kap, kap
Każdą krople łap
Kap kap, kap
Woda to jest skarb.
Gdy z łazienki już skorzystasz,
sprawdź, czy pozostała czysta.
Już wychodzisz? Światło zgaś.
Niech nie świeci cały czas!
Cyk, cyk, cyk
Światło wyłącz – pstryk!
cyk, cyk, cyk
Zrób to szybko, w mig.
Rozmowa z dziećmi na temat wiersza
• O marnowaniu wody przez niedokręcanie lub odkręcanie kranu dla zabawy
• Kiedy kończymy myć ręce, trzeba dokładnie sprawdzić, czy kran jest dobrze zakręcony, i czy woda nie kapie.
• Ważny jest porządek w łazience po umyciu rąk.Dzieci powinny zostawić łazienkę taką, jaką zastały:
• Resztki mydła lub piany w umywalce trzeba spłukać.
• Ręcznik po wytarciu dłoni trzeba odwiesić na miejsce, żeby wysechł.
• Po wyjściu z łazienki gasimy światło.
9. Ciekawe czy wiecie ?
Osoba dorosła czyta dzieciom kolejne stwierdzenia, a dzieci odpowiadają wiemy bądź bzdura.
- - Paznokcie rosną przez całe życie.
- - Paznokcie trzeba obcinać raz w tygodniu.
- - Kto obgryza paznokcie, zjada też brud i bakterie.
- - Psy nie mają paznokci, bo mają pazury.
- - Ryby mają paznokcie.
- - Pomalowany paznokieć zmienia kolor na zawsze.
- - Za długi paznokieć może się złamać.
- - Brudne paznokcie ładnie wyglądają.
- - Tylko dzieci muszą często myć ręce.
- - Ręce myjemy zawsze przed jedzeniem.
- - Kto nie myje rąk, może zachorować.
- - Po umyciu rąk ręcznik rzucamy na podłogę.
- - Zawsze myjemy ręce mydłem i ciepłą wodą
- 10. Praca plastyczna- Mydłomen
- Zachęcamy do wykonania Mydłomena z mydła oraz innych potrzebnych elementów według uznania. Przykładowa praca na zdjęciu.
Zachecamy do wszystkich aktywności :)
Pamietajmy o przesyłaniu plastycznych prac konkursowych- przedstawiajacyh realizację zadań na strone facebookową przedszkola: https://www.facebook.com/groups/306727399804500/?epa=SEARCH_BOX w komentarzach pod postem o czyściochowych przedszkolu.