Logopeda we wrześniu przeprowadza wśród przedszkolaków przesiewowe badania, służące wyłonieniu dzieci z zaburzeniami mowy. Logopeda współpracuje z rodzicami dzieci i nauczycielami zgłaszającymi swych uczniów do terapii logopedycznej. Zajęcia logopedyczne w większości przypadków prowadzone są zespołowo z grupą uczniów. Logopeda łączy dzieci w grupy zbliżone pod względem wady wymowy. Program zajęć uzależniony jest od indywidualnego zapotrzebowania i możliwości dziecka.
Na czym polega terapia logopedyczna?
Podczas zajęć logopedycznych przedszkolaki systematycznie ćwiczą: długość i siłę wydechu, w tym oddychanie dla mowy, artykulację, słuch fonemowy i fonetyczny, rozumienie i nadawanie komunikatów, poprawną dykcję. Usprawniane są narządy artykulacyjne: język, wargi, podniebienie; ustalany jest prawidłowy tor oddechowy; wywoływane są głoski, które następnie dzieci utrwalają w sylabach, logotomach, wyrazach, zdaniach, wierszykach i mowie potocznej.
Dzieci na zajęciach otrzymują ćwiczenia, które należy utrwalać w domu. Przejście do każdego kolejnego etapu terapii jest możliwe wyłącznie wówczas, gdy dziecko utrwali dotychczasowy materiał. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu, dlatego praca w domu pod opieką poinstruowanego przez logopedę rodzica, jest niezbędna i gwarantująca sukces – wyjście dziecka z wady wymowy.
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu.
Praca w domu polega najczęściej na ćwiczeniu narządów artykulacyjnych, zwłaszcza języka i warg oraz na utrwalaniu wymowy poszczególnych głosek w sylabach, wyrazach i zdaniach. Konieczne jest, aby dziecko ćwiczyło pod kontrolą rodzica, który jest w stanie skorygować ewentualne błędy.
Nie ma lepszej i skuteczniejszej terapii logopedycznej niż ta, która angażuje i dziecko, i rodziców.
10 przykazań dla Rodzica (Opiekuna)
- Postaraj się znaleźć codziennie czas na rozmowę z dzieckiem.
- Pamiętaj o nawiązaniu kontaktu wzrokowego podczas rozmowy.
- Twoja mowa powinna być staranna, ale niezbyt przesadna.
- Mów powoli ani zbyt głośno, ani zbyt cicho.
- Wypowiadaj się krótkimi zdaniami, używaj wyrazów znanych i rozumianych przez dziecko.
- Wyjaśniaj znaczenia nowych słów i dostosuj je do możliwości językowych Twojego dziecka.
- Zachęcaj dziecko do mówienia podczas wykonywania różnych zajęć domowych, zabaw, odpoczynku.
- Pozwalaj dziecku na dokończenie wypowiedzi bez względu na czas i jakość jej realizacji.
- Nie krytykuj i nie ośmieszaj dziecka w obecności innych.
- Zapewnij dziecku kontakt z rówieśnikami.